Mediteren tijdens de zwangerschap kan je veel ontspanning bieden. Net als bijvoorbeeld het beoefenen van yoga tijdens de zwangerschap. Waar yoga alleen meer fysiek stimuleert, zal mediteren meer mentale steun geven.

Zwanger zijn is natuurlijk iets prachtigs, het is ook een periode met veel veranderingen. Zowel emotioneel als fysiek. Emoties tijdens de zwangerschap zijn ook erg normaal en je zult er gegarandeerd mee te maken krijgen, stress tijdens de zwangerschap is bijvoorbeeld zo iets. Het is daarom goed om even stil te staan bij deze gevoelens de veranderingen die je mee maakt, door middel van mediteren.

Heb je een drukke tijd of drukke dag gehad en ben je toe aan wat rust in je hoofd? Start met mediteren tijdens de zwangerschap. Het geeft je wat rust, balans en helpt je met je emoties. En het fijne is, dat het ook weinig tijd kost.

Zo kun je elke dag voor het slapengaan even mediteren of even overdag een heerlijk moment nemen om stil te zitten en nergens aan te denken.

Hoe werkt het mediteren?

Mediteren kan door iedereen worden gedaan. Uiteraard zijn er wel verschillende manieren om te mediteren, maar de meest toegankelijke en eenvoudige manier kan iedereen. Het doel met mediteren is om even tot rust te komen en niet te denken aan de dagelijkse inspanningen. Je maakt je hoofd als ware even leeg. Waardoor je weer positiever tegen het leven aan kunt kijken met een meer ontspannen gevoel zonder al te veel stress.

Iedereen die kan ademen kan mediteren, zo makkelijk is het als ware!

Je hebt voor het mediteren ook niks speciaals nodig, behalve een plek waar je even (rustig) kunt zetten zonder enige afleiding.

Hoe gaat het in zijn werking?

  1. Ga in de kleermakerszit of lotushouding zitten, belangrijk hierbij is dat je rug recht houdt en je hoofd ook in een rechte lijn zit met de rug.
  2. Leg al je elektronica zoals een telefoon of tablet even weg.
  3. Zet ontspannende muziek en eventueel wierook of een geurkaars.
  4. Zorg dat je vervolgens ontspannend zit en focust op je ademhaling.
  5. Doe dit met de ogen dicht.
  6. Focus goed op de in- en uitademing. Adem rustig in en rustig uit.
  7. Zorg dat je inademt vanuit je buik, naar je ribben en middenrif, waarna je uitademt vanuit je borst, naar het middenrif en uiteindelijk je buik.
  8. Probeer je aandacht bij het ademhalen te houden en geen andere zaken.
  9. Probeer het minimaal vijf minuten vol te houden en bouw het langzaam langer op als je er goed bij voelt.

Lotus houding voor mediterenTen slotte open je de ogen en breng je de aandacht weer terug. Zo kun je eventueel nog een beetje stretchen. Uiteraard zijn er naast deze manier van mediteren ook andere vormen, dit is echter de basis en aangeraden wordt hier rustig mee te beginnen. Wanneer het mediteren je echt goed doet, kun je natuurlijk verdiepen in andere manieren van mediteren die je kunnen helpen.

Het is namelijk een vak apart!

 

 

Wat helpt mediteren mij?

Starten met mediteren

Zoals hierboven uitgelicht biedt mediteren diverse voordelen. Belangrijk bij mediteren is dat je er rustig mee van start gaat. Doe het bijvoorbeeld één keer per dag vijf minuten in de ochtend of voordat je slapen gaat. En ga dit geleidelijk opbouwen naar bijvoorbeeld 10 of 15 minuten, net waar je goed bij voelt. Het moet je een ontspannen gevoel geven. Ook kunnen er gevoelens naar buiten komen, deze kun je dankzij meditatie beter verwerken doordat je hier meer bewust van bent.

Meditatie onder begeleiding

Tegenwoordig vindt je diverse apps en websites die je kunnen helpen, een applicatie die aan te raden is, is de app Headspace. Maar ook de app en website Calm.com biedt diverse meditaties onder begeleiding wat in het begin zeker aan te raden is.

Heb jij al is gemediteerd tijdens de zwangerschap? Dan horen wij graag jouw ervaring. Wij zijn benieuwd naar ervaringen van andere moeders!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *